Fri frakt och returer
30 dagar för retur
Köp idag betala senare
Leverans till din dörr
Högkvalitativa mattor
Huvudkontor och lager i Polen

Butiksregler

Förordningar i nätbutiken

§1 Grundläggande definitioner
§2 Allmänna bestämmelser
§3 Användarvillkor
§4 Avtalsvillkor
§5 Orderuppfyllelse
§6 Leverans
§7 Betalningsmetoder
§8 Garanti
§9 Uttag
§10 Klagomålsförfarande
§11 Ansvar
§12 Utomrättsliga metoder för att hantera klagomål och driva anspråk
§13 Bestämmelser om företagare
§14 Slutbestämmelser

 

inträde

Bäste kund, dessa regler definierar de allmänna villkoren, principerna och försäljningsmetoden som utförs av CARPETS & MORE Magdalena Świerlikowska baserad i Warszawa, via onlinebutiken www.carpetsandmore.pl (hädanefter kallad "onlinebutiken") och specificerar villkoren för tjänster som tillhandahålls av CARPETS & MORE Magdalena Świerlikowska med sitt säte i Warszawa på ul. Wiertnicza 169, NIP 532 138 43 66, gratis elektroniska tjänster.
Regelverket består av fyra huvuddelar:

  1. i § 1 till 3 - allmänna bestämmelser i dessa föreskrifter;
  2. i § 4 till 7 - beskrivs processen för att köpa varor/tjänster;
  3. § 8 till 12 - innehåller bestämmelser relaterade till att fastställa bristen på varorna/tjänsterna samt rätten att frånträda avtalet;
  4. i § 13 till 14 - ingår alla andra föreskrifter.

 

§1 Grundläggande definitioner

  1. Internet shop – butik som ligger på adressen till denna internetdomän – www.carpetsandmore.pl
  2. försäljaren – betyder Magdalena Świerlikowska som driver ett företag under namnet MATTOR & MER Magdalena Świerlikowska med säte i Warszawa (02-952), ul. Wiertnicza 169, NIP: 5321384366, REGON: 016161587, införd i det centrala registret och information om ekonomisk verksamhet som förs av utvecklingsministern;
    e-post: biuro@carpetsandmore.pl, telefon: +48 22 112 0139 (avgifter enligt operatörens taxor), som också är ägare till Onlinebutiken och Lagret.
  3. klient – en fysisk person med full rättskapacitet, och i fall som föreskrivs i allmänt tillämpliga bestämmelser, även en fysisk person med begränsad rättskapacitet, en juridisk person eller en organisatorisk enhet utan juridisk person, till vilken lagen ger rättskapacitet, som har slutit eller har för avsikt att sluta ett försäljningsavtal.
  4. konsumenten – konst. 221 KC: en fysisk person som sluter en juridisk transaktion med säljaren som inte är direkt relaterad till dess verksamhet eller yrkesverksamhet.
  5. Försäljnings överenskommelse – försäljningsavtal för produkten som finns listad på webbplatsen för ovan nämnda webbutik, ingås eller ingås på distans mellan kunden och säljaren via webbutiken.
  6. Råvara – Produkt, en lös vara som Kunden köper via Webbutiken.
  7. Icke-standardvaror– betyder en produkt som presenteras av Säljaren via Butikswebbplatsen, som kan vara föremål för ett försäljningsavtal, som kan beställas enligt särskilda krav, inklusive: i ovanlig storlek, färg, sammansättning etc. - den sk "varor att beställa".
  8. Kundkonto– betyder en individuell panel för varje Kund, som lanseras för dennes räkning av Säljaren (efter att Användaren registrerat sig och därmed slutit ett avtal om tillhandahållande av Användarkontotjänsten), som samlar in de uppgifter som Användaren tillhandahåller vid registrering av Användarkontot, och skapandet av kontot Användaren är inte skyldig att använda Butiken, inklusive att bläddra i Butikens sortiment och lägga beställningar.
  9. Nyhetsbrev– en tjänst som tillhandahålls av Säljaren som består i att skicka kommersiell information, särskilt angående erbjudandet av produkter och tjänster som tillhandahålls, i form av meddelanden (e-postmeddelanden) via e-post till den e-postadress som Användaren har angett.
  10. förordningar– avser dessa regler och i synnerhet reglerna för ingående av försäljningskontrakt för Varor som ingår i C&M Stores sortiment via Butiken, reglerna för utförande av dessa kontrakt och reglerna för reklamationsförfarandet.
  11. Registrering– betyder en faktisk åtgärd som utförs på det sätt som anges i Reglerna, som krävs för att Kunden ska kunna använda alla funktioner i Onlinebutiken.
  12. beställa – kundens viljeförklaring, inlämnad via nätbutiken, med angivande av: typ och kvantitet av varorna som ingår i nätbutikens sortiment vid tidpunkten för beställningen, betalningssätt, sätt för leverans av varorna, platsen utfärdandet av varorna och kundens data.
  13. Beställningsformuläret – elektronisk tjänst, ett formulär på ett elektroniskt medium tillgängligt i onlinebutiken, som möjliggör inlämning och utförande av en beställning, inklusive genom att lägga till produkter i den elektroniska korgen och specificera villkoren i försäljningsavtalet, inklusive leverans- och betalningssätt.
  14. Lösenord – betyder en sträng av bokstäver, siffror eller andra tecken som valts av Kunden vid registrering i Onlinebutiken, som används för att säkra åtkomsten till Kundkontot i Onlinebutiken.
  15. Slitstark bärare– betyder ett material eller ett verktyg som gör det möjligt för kunden eller säljaren att lagra information som riktas personligen till honom, på ett sätt som möjliggör tillgång till informationen i framtiden under en tidsperiod som är lämplig för de ändamål för vilka denna information tillhandahålls, och som möjliggör återgivning av den lagrade informationen i oförändrad form.
  16. Beställningshanteringstid – den tid under vilken beställningen som lagts av Kunden i Onlinebutiken kommer att slutföras, packas, stämplas av Säljaren och vidarebefordras för leverans med den leveransform som Kunden valt.
  17. Arbetsdag – en dag från måndag till fredag, exklusive helgdagar.
  18. ceny – priserna på produkter i e-butiken är fasta vid en given tidpunkt och påverkas inte av några prissättningsalgoritmer, oavsett hur kunden kommer till webbplatsen eller vilka webbläsare hen använder. Det spelar ingen roll kön, ålder osv.
  19. Prissänkningar – eventuella rabatter, KAMPANJER och prissänkningar kan kontrolleras i diagrammet bredvid det visade produktpriset på fliken "Outlet". Prishistoriken kommer att vara tillgänglig för visning i 30 dagar. Priserna registreras på ett verifierbart och automatiskt sätt.
  20. Konsumenträttslagen, Lag - Lag av den 30 maj 2014 om konsumenträttigheter (2014 års lagtidning, punkt 827, med ändringar).

 

§2 Allmänna bestämmelser

  1. Säljaren intygar att den följer alla erforderliga regler för skydd av kunders personuppgifter, vilka bland annat föreskrivs i lagen om skydd av personuppgifter (konsoliderad text: Journal of Laws of 2015, punkt 2135, ändrad i enlighet med med bestämmelserna i EU:s rådsförordning 2016/679 (av 27 april 2016, Journal of Laws Anordning UE.L. nr 119). Kunden samtycker till insamling, lagring och bearbetning av personuppgifter av Säljaren enbart för ändamål som är direkt relaterade till tillhandahållandet av Tjänsten/Varorna som beställs i Webbutiken. Detaljerade villkor för insamling, bearbetning och skydd av personuppgifter av Säljaren anges i "Sekretesspolicyn" för Onlinebutiken.
  2. Säljaren försäkrar att varan/tjänsten överensstämmer med avtalet i aspekter som beskrivning, typ, kvantitet, kvalitet, fullständighet och funktionalitet, och i förhållande till varor med digitala element - även kompatibilitet, interoperabilitet och tillgänglighet av uppdateringar; men även lämplighet för ett specifikt ändamål för vilket det behövs av konsumenten, om vilket konsumenten meddelat företagaren senast vid avtalets ingående och som företagaren accepterat.
  3. Säljaren förklarar att från och med den 28 maj, på grund av ikraftträdandet i hela Europa av den rättsliga förordningen (som införlivar direktiv (EU) 2019/2161 i nationell lag) avseende yttranden, måste företagare som lämnar yttranden informera om och hur det säkerställts, att publicerade åsikter kommer från konsumenter som har använt eller köpt en viss produkt. De åtgärder som vidtagits för detta ändamål måste särskilt nämnas.
  4. Vi förklarar att åsikterna som publiceras på vår webbplats är från faktiska kunder som har köpt och använt våra produkter. Yttrandena avgavs i enlighet med den begäran som skickades efter att ha bekräftat att varan hade levererats till kunden. Vi förutser möjligheten att importera åsikter som publicerats på Google-fliken i visitkortsdelen av vårt företag. Åsikter kan också komma från Allegro-portalen. Vi lovar att slutföra alla formaliteter och ansträngningar för att säkerställa att åsikterna är verkliga och sanna, och att de som lämnats in på ett olämpligt sätt raderas.
  5. Obligatorisk rättslig grund för ovan nämnda bestämmelser:
    1. Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/2161 av den 27 november 2019 om ändring av rådets direktiv 93/13/EEG och Europaparlamentets direktiv 98/6/EG, 2005/29/EG och 2011/83/EU och rådet när det gäller bättre tillämpning och modernisering av EU:s konsumentskyddsregler, EUT L 328, 18.12.2019/7/28, s. XNUMX-XNUMX.
    2. Förfalskning av åsikter på Internet - konsumentupplevelser, baserat på en studie av PBS Sp. z o. o. på uppdrag av Office of Competition and Consumer Protection, publikation tillgänglig https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=17411
    3. Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/29/EG av den 11 maj 2005 om otillbörliga affärsmetoder gentemot konsumenter på den inre marknaden och om ändring av rådets direktiv 84/450/EEG, direktiv 97/7/EG, 98/ Europaparlamentets och rådets 27/EG och 2002/65/EG samt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 2006/2004 ("direktivet om otillbörliga affärsmetoder") (EUT L 149, 11.6.2005/22). /39, s. XNUMX-XNUMX, med ändringar).
    4. Kommissionens tillkännagivande - Vägledning om tolkning och tillämpning av Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/29/EG om otillbörliga affärsmetoder gentemot konsumenter på den inre marknaden, EUT C 526, 29.12.2021/1/129, s. XNUMX-XNUMX.
    5. Europaparlamentets och rådets direktiv 2011/83/EU av den 25 oktober 2011 om konsumenträttigheter, om ändring av rådets direktiv 93/13/EEG och Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/44/EG och om upphävande av rådets direktiv 85 /577/EEG och Europaparlamentets och rådets direktiv 97/7/EG (EUT L 304, 22.11.2011/64/88, s. XNUMX–XNUMX, med ändringar).
  1. Vid beställning i Butiken har Kunden möjlighet att läsa Reglerna och acceptera dess innehåll genom att markera lämplig ruta i formuläret. För att slutföra beställningen är det nödvändigt att acceptera bestämmelserna i förordningarna. Vi vill informera dig om att ingående av ett försäljningsavtal via Internet och att acceptera bestämmelserna medför skyldighet att betala för de beställda varorna.
  2. Den personuppgiftsansvarige tillämpar lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa skyddet av personuppgifter, beroende på vilka hot och kategorier av data som skyddas. Först och främst skyddar den data mot att göras tillgängliga, tas bort, bearbetas, förloras, ändras, skadas eller förstöras av obehöriga. Den närmare omfattningen av skyddet regleras i enlighet med kraven i Personuppgiftspolicyn (säkerhetspolicy, personuppgiftsskyddsföreskrifter, ledningsanvisningar för IT-system).
  3. Uppgifterna från administratören av dina personuppgifter finns i fliken "kontakt" som finns på webbplatsen.
  4. Varje person vars uppgifter behandlas har rätt att:
    1. övervaka och kontrollera behandlingen av personuppgifter, för vilken säljaren upprätthåller en samling kunduppgifter i ovan nämnda butik;
    2. erhålla omfattande information om huruvida en sådan samling finns och underhålls av säljaren;
    3. fastställa vem den registeransvarige är, fastställa dennes adress, säte och namn i en situation där den registeransvarige är en fysisk person, för att fastställa hans namn och efternamn och bostadsort;
    4. erhålla information om syftet, omfattningen, metoden och tidpunkten för behandling av data som finns i en sådan fil;
    5. erhålla information i en allmänt förståelig form om innehållet i dessa data;
    6. känna till från vilken källa uppgifterna kommer, såvida inte den personuppgiftsansvarige är skyldig att hålla sekretessbelagd information hemlig eller att hålla tystnadsplikt i detta avseende;
    7. begära komplettering, uppdatering, rättelse av personuppgifter, tillfälligt avbrytande eller radering av dem om de är ofullständiga, föråldrade, osanna eller har samlats in i strid med lagen eller inte längre är nödvändiga för att uppnå det syfte för vilket de samlades in.
  5. I enlighet med punkt 8 har Kunden rätt att inspektera innehållet i behandlade personuppgifter, korrigera det och begära radering av dessa uppgifter. Personuppgiftsadministratören är skyldig att löpande och omedelbart efter anmälan komplettera, uppdatera, rätta uppgifterna, tillfälligt eller permanent avbryta behandlingen eller radera dem från filen, om inte begäran avser personuppgifter, sättet att komplettera, uppdatera eller rätta. dem bestäms av separata rättsliga bestämmelser, inklusive akter.
  6. I processen att slutföra beställningen samtycker Kunden till insamling och behandling av personuppgifter av Säljaren i den mening som avses i personuppgiftslagen. Uppgifter får överföras till en annan enhet endast när det krävs eller är nödvändigt för att utföra beställningen enligt lag.
  7. Kunden kan samtycka till att ta emot reklam och kommersiell information från Säljaren elektroniskt genom att prenumerera på NYHETSBREV.
  8. Kunden som använder Säljarens Tjänster som tillhandahålls via Webbutiken är skyldig att följa dessa Regler i den utsträckning det är nödvändigt för att slutföra beställningen och är inte oförenlig med tillämplig lag och principerna för social samexistens.
  9. Onlinebutikssäljaren förklarar att varorna som är tillgängliga och säljs i hans onlinebutik är nya, användbara, säkra och fria från fysiska och juridiska defekter. Varorna motsvarar helt de egenskaper som visas och beskrivs på Webbutikens webbplats.
  10. Säljaren fullgör beställningar i Polen och beställningar gjorda av konsumenter i Europa, och efter förhandsöverenskommelse om leveransvillkor, även i andra länder.
  11. Säljaren ger information om förfrågningar angående Butiken, inklusive försäljningskontrakt, genom att ringa C&M Kundtjänst på +48 22 112 01 39. Avgift för ett samtal enligt operatörens taxa.
  12. Alla varor som är tillgängliga för försäljning i onlinebutiken har introducerats till den polska marknaden på ett lagligt sätt och i enlighet med bestämmelserna i lag. Information om Varorna som finns tillgängliga på Webbutikens webbplats utgör en inbjudan att ingå ett avtal i den mening som avses i Art. 71 i lagen av den 23 april 1964 i civillagen.
  13. Alla priser på Produkter/Varor/Tjänster som anges på Webbutikens webbplats anges i polsk valuta (polska zloty) och är bruttopriser inklusive moms, tullavgifter och andra komponenter som åläggs enligt lag.
  14. OBS: Priserna för Varorna som anges på Webbutikens webbplats inkluderar inte leveranskostnader, de läggs till endast när Kunden väljer leveranssätt för de beställda Varorna.
  15. En företagare som driver enskild firma, om han gör ett köp som inte är relaterat till hans verksamhet, har rätt att frånträda avtalet inom 14 kalenderdagar från det ögonblick då kunden eller en tredje part som han angett, annan än transportören, tar över avtalet. av varorna.
  16. Som en påminnelse. I samband med de nya bestämmelserna i civillagen planerade lagstiftaren också att lägga till art. 38a till konsumenträttslagen, som kommer att göra det möjligt för enskild firma att dra nytta av 14 dagars returrätt - enligt följande: "Art. 38a Konsumentbestämmelserna i detta kapitel ska tillämpas på en fysisk person som ingår ett avtal som har direkt anknytning till hans/hennes affärsverksamhet, när innehållet i detta avtal visar att det inte har en yrkesmässig karaktär för denna person, särskilt till följd av föremål för sin näringsverksamhet, som görs tillgänglig med stöd av bestämmelserna om central registrering och information om ekonomisk verksamhet.”
  17. 556(4) Konsumentbestämmelserna i denna paragraf, med undantag av art. 558 § 1 andra meningen gäller för en fysisk person som ingår ett avtal som har direkt anknytning till sin näringsverksamhet, när innehållet i detta avtal visar att det har inte en yrkesmässig karaktär för denna person, vilket särskilt beror på ämnet för hans/hennes affärsverksamhet, tillgängliggörs med stöd av bestämmelserna om den centrala registreringen och uppgifter om näringsverksamhet.
  18. Verifiering av om en viss verksamhet är av yrkesmässig karaktär kommer att baseras på CEiDG - Central Registration and Information on Economic Activity, och specifikt på de PKD-koder som angetts där, som specificerar typerna av ekonomisk verksamhet.
  19. Entreprenörer som driver enskild firma har rätt till:
    • förbjudna klausuler som används i standardkontrakt;
    • garanti för defekter i den sålda varan;
    • regressfordran mot den tidigare säljaren i samband med fullgörandet av konsumentens reklamation;
    • rätten att frånträda ett avtal som ingåtts på distans eller utanför lokaler inom 14 dagar;
  20. Konsumentbestämmelser i art. 385(1)-385(3) i civillagen [angående förbjudna avtalsbestämmelser] gäller för en fysisk person som ingår ett avtal som har direkt anknytning till hans affärsverksamhet, när innehållet i detta avtal visar att det inte har en yrkesmässig karaktär för honom, som är ett resultat av särskilt föremålet för dess affärsverksamhet, gjort tillgänglig på grundval av bestämmelserna om centralregistrering och information om ekonomisk verksamhet.
  21. Ny artikel 385(5) i civillagen gäller endast förbjudna avtalsbestämmelser (missbruksklausuler). Bestämmelserna om missbruksklausuler kommer att gälla för enskild firma efter den 1 januari 2021. En katalog med tjugotre exempel på kränkande klausuler ingår i art. 385(3) i civillagen och i den aktuella versionen av registret över missbruksklausuler som förs av ordföranden för byrån för konkurrens och konsumentskydd.
  22. De nya reglerna kommer att gälla för kontrakt som ingås efter den 21 januari 2021. Bestämmelserna i art. 385[5], art. 556[4], art. 556[5] och art. 576[5] i lagen ändrad i art. 1 ska inte tillämpas på avtal som ingåtts före den 1 januari 2021. Bestämmelserna i art. 38a i lagen ändrad i art. 55 gäller inte avtal som ingåtts före den 1 januari 2021.
  23. Entreprenörer som driver en enskild firma kommer fortfarande inte att kunna använda hjälp av institutioner som stödjer konsumenter i att skydda deras rättigheter, inklusive hjälp från distriktets/stadens konsumentombudsmän eller Office of Competition and Consumer Protection.

 

§3 Användarvillkor

  1. Denna onlinebutik tillhandahåller tjänster elektroniskt. Villkoret för att ingå avtalet är först och främst att fylla i onlinebeställningsformuläret för att ingå ett avtal om tillhandahållande av tjänsten. Att skapa ett kundkonto i butiken är inte obligatoriskt för att sluta ett försäljningsavtal. Att ingå avtalet är frivilligt, men att öppna ett konto kräver gratis registrering.
  2. Efter att ha skickat det ifyllda registreringsformuläret får Kunden omedelbart en bekräftelse på Registreringen av Säljaren via e-post till den e-postadress som anges i registreringsformuläret. För närvarande ingås ett avtal om gratis elektroniskt tillhandahållande av kundkontohanteringstjänsten, och kunden får möjlighet att komma åt kundkontot och göra ändringar i de uppgifter som tillhandahålls under registreringen.
  3. Säljaren tillhandahåller tjänster som gör att Användaren kan skapa ett Användarkonto på Butikens webbplats, vilket gör att Säljaren kan ge Användaren möjlighet att använda ytterligare funktioner i Butiken.
  4. Avtalet för tillhandahållande av tjänster ingås elektroniskt genom att göra det möjligt för Kunden av Webbutiken att fylla i beställningsformuläret, avtalet ingås för en bestämd tidsperiod när Kunden börjar fylla i formuläret och sägs upp när han frånträder fylla i formuläret eller när han skickar det ifyllda formuläret till Säljaren. Processen för att fylla i beställningsformuläret är organiserad så att varje kund har möjlighet att läsa den innan han bestämmer sig för att ingå ett avtal eller ändra avtalet.
  5. Den tjänst som anges i punkten 1 tillhandahålls gratis, men kan kräva tillgång till Internet.
  6. Du kan göra en beställning elektroniskt 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan.
  7. När köpet slutförs väljer kunden alternativet i lämpligt beställningsfönster: "Jag samtycker till att butiken behandlar mina personuppgifter som finns i beställningsformuläret för det ändamål och den omfattning som krävs för att slutföra beställningen." – det är nödvändigt att ingå avtalet. Att tillhandahålla dina personuppgifter är nödvändigt för att göra en beställning, underlåtenhet att tillhandahålla personuppgifter kommer att vara liktydigt med att dra tillbaka avtalet.
  1. Enligt art. 8 avsnitt 2 GDPR gör administratören, med hänsyn till tillgänglig teknik, rimliga ansträngningar för att verifiera om den person som utövar föräldramyndighet eller vårdnad om ett barn (under 16 år) har gett sitt samtycke eller godkänt det.
  2. Kundens kostnader för tillgång till Internet och dataöverföring bärs uteslutande av Kunden i enlighet med tariffen för den leverantör som kunden har tecknat avtal med om tillhandahållande av Internettjänster.
  3. Resultatet av utgången av avtalet för tillhandahållande av kontotjänsten är blockering och radering av användarens konto, men detta påverkar inte de rättigheter som användaren förvärvat innan avtalet löper ut.

 

§4 Avtalsvillkor

  1. För att ingå en giltig och bindande part till Försäljningsavtalet via formuläret som finns tillgängligt på Butikens webbplats, gör Kunden ett val i enlighet med det visade erbjudandet från Online Store, med angivande av kvantiteten av Varorna som han avser att köpa och, om möjligt, med angivande av egenskaperna hos den beställda produkten respektive dess specifikation. Tillsammans med valet av varorna fyller kunden i onlinebeställningsformuläret och anger de uppgifter som krävs för att säljaren ska kunna slutföra beställningen, såsom till exempel kvantiteter, leveransplats och betalningsmetoder, baserat på meddelandena som visas till Kund och information tillgänglig på webbplatsen och som finns i dessa föreskrifter.
  2. Beställningar kan göras enligt följande:
    1. via formuläret som finns på Butikens hemsida (kundens varukorg),
    2. via e-post till den adress som finns på Butikens webbplats,
    3. per telefon till det telefonnummer som finns på Butikens hemsida.
  3. Förutsättningen för utförandet av beställningen är att Kunden/Entreprenören tillhandahåller uppgifter som möjliggör verifiering av Kunden/Entreprenören och mottagaren av varorna. Butiken bekräftar godkännande av beställningen genom att skicka ett meddelande som beskriver beställningens ämne till den e-postadress som angavs vid beställningen. Om Kunden/Entreprenören lämnar ofullständig, felaktig eller motsägelsefull information vid beställning kommer Butiken att kontakta Kunden/Entreprenören för att ta bort felen.
  4. Registrering av ett kundkonto i webbutiken är frivilligt och kostnadsfritt.
  5. Om Säljaren ger möjlighet att beställa Varor vars egenskaper gör att de görs till Kundens individuella beställning, skickar Kunden tillsammans med onlinebeställningsformuläret det innehåll som behövs för att producera Varorna, det vill säga text, grafik, mått etc. , i enlighet med de tekniska kraven som ingår i beskrivningen av varorna eller väljer lämplig specifikation av varorna från de varianter som tillhandahålls av säljaren - tillgängliga konfigurationsalternativ för en given vara.
  6. Omedelbart efter mottagandet av beställningen skickar Säljaren en försäkran om godkännande av beställningen till Kunden, som också utgör dess bekräftelse, elektroniskt till den e-postadress som angetts vid beställning. När Kunden får meddelandet ingås ett försäljningsavtal.
  7. Meddelandet som sammanfattar och bekräftar beställningen innehåller alla tidigare överenskomna villkor i försäljningsavtalet, i synnerhet mängden och typen av de beställda varorna, dess specifikation vid beställning av varor med individuella egenskaper specificerade av nätbutikskunden, det totala priset till betalas (anges i polska zloty) tillsammans med leveranskostnader och beloppet för beviljade rabatter (om tillämpligt).
  8. Om Kunden har fler rabatter från flera källor/kampanjer får de kombineras/summeras endast om det uttryckligen anges i Kampanjereglementet. Om det inte finns någon bestämmelse om hur man kombinerar olika kampanjer/rabatter kan du endast välja en rabatt (en kampanj) för ett givet köp.
  9. Enligt avtalet kan Säljaren även förse Kunden via Butikens Webbplats med en chatttjänst bestående av en "online, skriftlig konversation", under vilken Kunden kan ställa frågor angående erbjudandet, beställningar, matchning av mattor till utvalda interiörer, tvätttjänster och andra ämnen relaterade till erbjudandet.
  10. Säljaren kan ge Kunden en kostnadsfri nyhetsbrevstjänst med information om Säljarens erbjudande via Butikswebbplatsen.
  11. Som en del av nyhetsbrevstjänsten skickas information i form av ett e-postmeddelande, nedan kallat "Nyhetsbrevet", av Säljaren via e-post till den e-postadress som Kunden uppger (e-postadress). ).
  12. Nyhetsbrevstjänsten beställs av kunden genom att genomföra följande registreringsaktiviteter på webbplatsen https://carpetsandmore.pl i fältet "Nyhetsbrev"
    1. tillhandahålla kundens e-postadress (e-postadress) i det formulär som finns på webbplatsen,
    2. samtycker till att ta emot nyhetsbrev,
    3. kryssa i kryssrutan för att bekräfta att du har läst butiksreglerna och accepterar deras innehåll,
    4. genom att trycka (klicka) på knappen "Registrera dig",
    5. klicka på länken som bekräftar registreringen inkluderad i e-postmeddelandet som skickades med rubriken "Bekräftelse av nyhetsbrevprenumeration från webbplatsen".
  13. Genom att klicka på länken som bekräftar registreringen läggs kundens e-postadress (e-postadress) till i e-postlistan. Kundens e-postadress (e-postadress) kommer att användas för att skicka Nyhetsbrev till Kunden.
  14. Att uppge Kundens e-postadress (e-postadress) i formuläret vid registrering är nödvändigt för att tillhandahålla nyhetsbrevstjänsten.
  15. Kunden kan när som helst, utan att ange skäl och utan att ådra sig några kostnader, ändra den tidigare angivna e-postadressen (e-postadressen) som nyhetsbrevet skickas till eller avregistrera sig från den nyhetsbrevstjänst som hittills tillhandahållits genom att trycka (klicka på ) på länken "Avregistrera dig från nyhetsbrevet" placerad i sidfoten på varje nyhetsbrev.

 

§5 Orderuppfyllelse

  1. Säljaren utför på ett tillförlitligt sätt kundens beställningar i den ordning som de tas emot - varje beställning är prioriterad och mycket viktig för oss!
  2. Beställningsbehandlingstiden för en enskild kund är upp till 35 arbetsdagar från det datum då kunden skickar beställningen. När det gäller produkter märkta med 'på beställning' tillgänglighet anges leveranstiden på produktsidan. Orderhanteringstiden består i första hand av orderberedningstiden (plocka och packa beställningen, överlämna försändelsen till budet), och handläggningstiden slutar när försändelsen överlämnas till transportören. Leveranstiden för beställningen beror på valt leveranssätt och kan variera beroende på vilken typ av transportmedel som Kunden anger. Varornas tillgänglighet kan kontrolleras på Säljarens webbplats genom att välja produkten och dess storlek. Information om leveransdatum kommer att visas i en ram med färgad bakgrund, under produktpriset.
  3. Leveranstiden för varor gjorda på specialkundsbeställning är upp till 4 månader.
  4. Alla varor från fliken "Mattor på 24 timmar" levereras inom max. 2 arbetsdagar från dagen för mottagandet av beställningen och mottagandet av betalningen.
  5. I händelse av exceptionella omständigheter eller oförmåga att fullfölja beställningen på det sätt som anges i punkten. 2, kommer säljaren omedelbart att kontakta kunden för att bestämma ytterligare åtgärd, inklusive att ställa in ett annat slutdatum för beställningen och ändra leveransmetoden.

 

§6 Leverans

  1. Leverans av Varorna sker via Poczta Polska-operatören eller ett budfirma eller på annat sätt som accepterats av parterna, utan att medföra alltför höga och omotiverade kostnader från Säljarens och Kundens sida.
  2. De beställda Varorna levereras i enlighet med Kundens val, antingen direkt till Kundens adress som anges i onlinebeställningsformuläret och bekräftas av Kunden, som leveransadress, eller hämtas personligen på den personliga insamlingsplatsen på den adress som angetts under orderutförande.
  3. Varorna packas alltid på ett sätt som passar deras egenskaper så att de inte skadas, försvinner eller förstörs under transporten.
  4. Kunden informeras löpande om leveranskostnader, som tillhandahålls när kunden fyller i onlinebeställningsformuläret. Storleken på fraktkostnaderna beror på vilket land beställningen skickas till, antalet beställda varor, deras vikt, mått och sättet att skicka försändelsen.
  5. Om Användaren väljer postförskott är leveranstiden för varor från fliken "I morgon hos dig" 2 arbetsdagar från dagen för mottagandet av beställningen.
  6. Detaljerad information om leverans av varor kan erhållas genom att ringa +48 22 112 01 39 eller via e-post: zamowienia@carpetsandmore.pl. Kunden har möjlighet till personlig hämtning av de beställda Varorna. Hämtning kan göras på Säljarens kontor på Vardagar, under de öppettider som anges på Butikens Webbplats, efter att ha avtalat med Säljaren om hämtningsdatumet via e-post eller telefon.
  7. I händelse av Kundens frånvaro på den adress som han angett, uppgiven vid beställningen som Leveransadress, kommer Leverantörens medarbetare att lämna ett meddelande eller försöka kontakta honom per telefon för att avtala ett datum då Kunden kommer att vara närvarande . Om de beställda Varorna returneras till Onlinebutiken av Leverantören, kommer Säljaren att kontakta Kunden via e-post eller telefon och omordna datum och kostnad för leverans med Kunden.

 

§7 Betalningsmetoder

  1. Säljaren tillåter betalning för de beställda varorna på följande sätt:
    1. Banköverföring till Säljarens bankkonto; i detta fall kommer genomförandet av beställningen att påbörjas efter att Säljaren har skickat en bekräftelse till Kunden om orderacceptans och efter att pengarna har överförts till Säljarens bankkonto;
    2. Banköverföring till Säljarens bankkonto med möjlighet till personlig insamling på Säljarens kontor; i detta fall kommer genomförandet av beställningen att påbörjas omedelbart efter att Säljaren skickat bekräftelsen på orderacceptans till Kunden, och Varorna kommer att släppas på Säljarens kontor efter att medlen har överförts till Säljarens bankkonto;
    3. PayNow, omedelbara banköverföringar, drivs av MBank SA baserat i Warszawa; i detta fall kommer genomförandet av beställningen att påbörjas efter att Säljaren har skickat en bekräftelse på orderaccept till Kunden och efter det att Säljaren har fått information från PayNow-systemet om betalningen som gjorts av Kunden;
    4. Online betalning;
    5. Uppskjuten betalning garanterad av KLARNA-systemet som drivs av KLARNA Bank SA med säte i Stockholm; i detta fall kommer utförandet av ordern att påbörjas efter att Säljaren skickat bekräftelse på orderaccept till Kunden och efter att Säljaren har fått information från Klarna-systemet om Kundens val av betalningsmetod;
    6. postförskott;
    7. betalning med betalkort på Säljarens kontor innan beställningen tas emot.
  2. Enheten som tillhandahåller onlinebetalningstjänster inom kortbetalningar är Autopay SA. Tillgängliga betalningsmetoder: Betalkort: Visa, Visa Electron, Mastercard, MasterCard Electronic, Maestro.
  3. Säljaren dokumenterar försäljningen av Varorna i enlighet med Kundens begäran.

 

§8 Garanti

  1. Leverans av Varorna under garantin för defekter sker på Säljarens bekostnad.
  2. UPPMÄRKSAMHET! Krav på avlägsnande eller utbyte av defekter efter den 1 januari 2023 gäller allmänna preskriptionstider för reklamationer, det vill säga: "Art. 118 i civillagen. Om inte något annat föreskrivs är preskriptionstiden sex år, och för anspråk på periodiska förmåner och anspråk relaterade till att driva företag - tre år. Preskriptionstiden upphör dock den sista dagen i kalenderåret, om inte preskriptionstiden är kortare än två år.
  3. Säljaren är ansvarig enligt garantin om defekten upptäcks inom två år från dagen för leverans av varorna till konsumenten. Från och med den 1 januari 2023 kommer minimiperioden för att göra ett klagomål angående bristande överensstämmelse med varorna med avtalet vara 2 år. Denna term gäller för alla varor – nya och begagnade. Säljaren är ansvarig gentemot konsumenten om konsumentvarorna vid tidpunkten för utsläppandet var oförenliga med avtalet eller har fysiska eller juridiska defekter. Säljaren är ansvarig för att Konsumentvarorna inte överensstämmer med avtalet om det upptäcks inom två år från dagen för leverans av Varorna till Köparen, och i händelse av utbyte av Varorna löper denna period på nytt. Ett fysiskt fel består i att den sålda varan inte uppfyller avtalet. I synnerhet är den sålda varan oförenlig med avtalet om:
    1. det finns inga egenskaper som en vara av denna typ bör ha på grund av det syfte som anges i kontraktet eller som följer av omständigheterna eller syftet;
    2. inte har egenskaper som Säljaren har försäkrat Köparen om, inklusive genom att presentera ett prov eller mönster;
    3. det är inte lämpligt för det ändamål som Köparen informerade Säljaren om när avtalet ingicks, och Säljaren gjorde inte några invändningar mot dess avsedda användning;
    4. levererades till köparen i ofullständigt skick.
  4. Presumtionen för att varorna inte överensstämmer med avtalet är 2 år.
  5. Rapporter om defekter i Varorna ska skickas elektroniskt till Säljarens e-postadress eller skriftligen till Säljarens postadress (se §1 punkt 3: "Säljarens adress"). Om konsumenten har svårigheter och inte vet hur en rapport om defekter i Varan ska konstrueras, kan rapporten skickas till exempel på blanketten som utgör bilaga nr 2 till dessa föreskrifter, vilket endast underlättar reklamationsprocessen och inte utgöra något krav på att använda den ovan nämnda mallen för effektiviteten av klagomål.
  6. Om det är nödvändigt för korrekt bedömning av varornas fysiska defekter, på begäran och efter preliminära överenskommelser med säljaren, ska varorna levereras till adressen till säljarens säte (se §1 punkt 3: "Säljarens adress" ), så snart produktens egenskaper tillåter det.
  7. Säljaren svarar omedelbart på Konsumentens meddelande, dock senast inom 14 kalenderdagar från dagen för mottagandet. Underlåtenhet att beakta meddelandet inom den angivna perioden är liktydigt med att Säljaren accepterar det och att det erkänns som motiverat.
  8. Vid första reklamationen kan kunden räkna med att varan repareras eller ersätts, vilket följer av art. 560 § 1 och 561 i civillagen I händelse av det första klagomålet, endast när företagaren vägrar att ta bort defekten eller ersätta den inom rimlig tid, kan konsumenten frånträda avtalet. När det gäller elektroniska varor kommer konsumenten även att kunna begära undanröjande av defekter i digitala tjänster, och om borttagandet av defekten eller ersättningen är ineffektiv kan han eller hon kräva prisavdrag eller frånträda avtalet.
  9. Säljaren står för kostnaderna för hämtning av Varorna, leverans, borttagning av defekter eller defekter och ersättning av Varorna med en ny.

 

§9 Uttag

  1. I enlighet med bestämmelserna i lag ska Kunden som är Konsument enligt Art. 27 i lagen av den 30 maj 2014 (Journal of Laws of 2014, punkt 827, med ändringar) om konsumenträttigheter, har du rätt att frånträda ett distansavtal utan att ange en anledning.
  2. Enligt 38 poäng 13 i lagen om konsumenträttigheter - "för tillhandahållande av digitalt innehåll som inte är inspelat på ett materiellt medium, om utförandet av tjänsten påbörjades med konsumentens uttryckliga samtycke före tidsfristen för att ångra avtalet och efter företagaren informerat honom om förlusten av rätten att frånträda avtalet.” – i en sådan situation finns ingen ångerrätt.
  3. Rätten att frånträda avtalet är tillgänglig inom 14 kalenderdagar från det ögonblick då Kunden, som också är en Konsument eller en tredje part som han angett, annan än transportören, tar varorna i besittning.
  4. När en Kund som är en Konsument frånträder avtalet anses avtalet vara ogiltigt och Konsumenten är då befriad från alla skyldigheter. Vad parterna har lämnat till varandra ska återlämnas oförändrat, om inte ändringen varit nödvändig inom ramen för den ordinarie förvaltningen. Returen ska göras omgående, senast inom 14 dagar.
  5. Kunden som är en Konsument kan frånträda avtalet genom att skicka in en deklaration på onlineformuläret som utgör bilaga 1 till dessa regler, skicka den elektroniskt eller till säljarens postadress efter kundens gottfinnande. Bilaga 1 är endast ett hjälpmedel för att frånträda avtalet, det är inte en mall som behövs för att utöva rätten att frånträda avtalet. Kunden kan, men behöver inte, använda den. För ett effektivt frånträde räcker det att skicka en skriftlig deklaration till Säljarens adress.
  6. För att hålla den tidsfrist som anges i punkt 3, räcker det att skicka kundens förklaring om frånträdande från avtalet innan dess utgång.
  7. Säljaren kommer omedelbart att bekräfta för kunden mottagandet av förklaringen om frånträde från avtalet och informera kunden om ytterligare förfaranden, inklusive hur man returnerar varorna, och kommer att svara på eventuella frågor.
  8. Säljaren kommer omedelbart, senast 14 kalenderdagar från dagen för mottagandet av kundens förklaring om frånträdande från avtalet, återbetala alla betalningar som erhållits från kunden, inklusive kostnaderna för leverans av varorna. Säljaren återbetalar betalningen med samma betalningsmetod som kunden använder, såvida inte kunden uttryckligen har samtyckt till en annan återbetalningsmetod som inte innebär några kostnader för honom.
  9. Om Säljaren, efter att ha inhämtat Kundens samtycke, inte åtagit sig att själv hämta Varorna från Kunden, kan Säljaren hålla inne återbetalningen av mottagna betalningar, inklusive kostnaderna för leverans av varorna, tills han får Varan tillbaka eller Kunden tillhandahåller bevis/bekräftelse på att skicka tillbaka dem, beroende på vilken händelse som inträffar först.
  10. Kunden är skyldig att omedelbart, dock senast inom 14 kalenderdagar från den dag då han frånträdde avtalet, lämna tillbaka varan till säljaren eller överlämna den till en av säljaren auktoriserad person, såvida inte säljaren erbjudit sig att hämta ut varan. Varor själv. För att hålla tidsfristen räcker det att returnera varorna innan dess utgång.
  11. Kunden som är en Konsument bär endast de direkta kostnaderna för att returnera Varorna.
  12. Konsumenten har rätt att frånträda ett distansavtal utan att ange skäl och utan att ådra sig kostnader, med undantag för de kostnader som anges i art. 33, art. 34 Konsumenträtt.
  13. Varorna ska levereras till säljarens adress (se §1 punkt 3: "Säljarens adress").
  14. Konsumenten är ansvarig för minskningen av varans värde till följd av dess användning utöver vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion. Detta innebär att köparen har rätt att utvärdera och kontrollera varorna, men endast på samma sätt som han skulle kunna göra det i en stationär butik (dvs kontrollera dess fullständighet och tekniska parametrar). Konsumenten kan inte använda varan normalt, annars kan han, genom att frånträda avtalet, bli belastad med extra kostnader på grund av minskningen av dess värde.
  15. Kunden har inte rätt att frånträda avtalet i förhållande till avtal som anges i art. 38 i lagen av den 30 maj 2014 om konsumenträttigheter, bl.a. i situationen:
    1. för tillhandahållande av tjänster, om företagaren har utfört tjänsten fullt ut med konsumentens uttryckliga samtycke, som informerades före tillhandahållandet av tjänsterna att efter att företagaren har slutfört tjänsten kommer han att förlora rätten att frånträda avtalet;
    2. där priset eller ersättningen beror på fluktuationer på finansmarknaden som företagaren inte har kontroll över och som kan inträffa före tidsfristen för frånträde från avtalet;
    3. där föremålet för tjänsten är en icke-prefabricerad vara, tillverkad enligt konsumentens specifikationer eller tjänar till att tillgodose dennes individuella behov;
    4. där föremålet för tjänsten är en vara som försämras snabbt eller har kort hållbarhet;
    5. där föremålet för tjänsten är en vara som levereras i en förseglad förpackning, som inte kan returneras efter att förpackningen öppnats på grund av hälsoskydds- eller hygienskäl, om förpackningen öppnades efter leverans;
    6. där föremålet för tjänsten är föremål som efter leverans på grund av sin natur är oskiljaktigt förbundna med andra föremål.

 

§10 Klagomålsförfarande

  1. För att kunna lämna in ett klagomål på rätt sätt bör kunden lämna sina uppgifter såsom: namn och efternamn eller företagsnamn, bostadsadress eller företagets huvudkontorsadress och e-postadress, föremålet för klagomålet, om möjligt ordernumret tillsammans med med angivande av den tidsperiod som reklamationen avser och de omständigheter som motiverar reklamationen (beskrivning av vad det innebär), eller vilka egenskaper de beställda Varorna inte har samt enligt Säljarens försäkringar eller enl. det sätt som de presenterades för kunden, skulle de ha dem.
  2. Om Kunden är Konsument kan Kunden vid första reklamationen räkna med att varan repareras eller byts ut. Först när företagaren vägrar att ta bort defekten eller ersätta den har konsumenten rätt att frånträda avtalet. När det gäller elektroniska varor kommer konsumenten även att kunna begära borttagning av fel i digitala tjänster. Och om borttagningen eller ersättningen av defekten är ineffektiv, kan Kunden kräva prisavdrag eller frånträda avtalet om det är omöjligt att bringa varan i överensstämmelse med avtalet på det sätt som Kunden har valt eller skulle kräva alltför höga kostnader jämfört med den föreslagna metoden av säljaren. Vid bedömning av kostnadsöverskottet beaktas varans värde utan defekter, arten och betydelsen av det konstaterade felet samt den olägenhet som Kunden skulle utsättas för för en annan tillfredsställelsemetod.
  3. Om inte separata bestämmelser föreskriver annat är företagaren skyldig att svara på konsumentens klagomål inom 14 dagar från dagen för mottagandet. Om företagaren inte svarar på klagomålet inom den tidsfrist som avses ovan anses det ha godtagit klagomålet. Företagaren lämnar svaret på klagomålet till konsumenten på papper eller annat hållbart medium (t.ex. USB-minne eller CD/DVD när han svarar på klagomålet.)
  4. Om anmälan inte beaktas inom angiven tidsfrist bör den anses accepterad av Säljaren. Ett krav angående frånträde från avtalet, om det inte behandlas inom tidsfristen, är inte liktydigt med godkännande av det inlämnade klagomålet.

 

§11 Ansvar

  1. Genom att lägga upp något innehåll och göra det tillgängligt sprider kunden det frivilligt. Säljaren är inte en innehållsleverantör och identifierar sig inte med dem på något sätt, det är bara en enhet som tillhandahåller IT-resurser. Kunden förklarar att:
    1. har rätt att använda och dela innehåll som publicerats av honom/henne under upphovsrätt, industriell äganderätt eller närstående rättigheter;
    2. tillhandahållande och tillgängliggörande som en del av tjänsterna, personuppgifter, bild och information som rör andra personer än Kunden skedde på ett lagligt, frivilligt sätt och med samtycke från ägarna av innehållet som de berör;
    3. accepterar åtkomst till information, data, bilder och annat innehåll som publiceras av Kunden och Säljaren, och tillåter Säljaren att använda dem utan kostnad;
    4. samtycker till studier, modifieringar och tolkningar av verk i den mening som avses i lagen om upphovsrätt och närstående rättigheter.
  2. Kunden har inte rätt till:
    1. publicera personuppgifter från tredje part, sprida bilden utan erforderligt tillstånd eller medgivande från den tredje part som uppgifterna avser;
    2. lägga upp reklam- och marknadsföringsinnehåll som är oförenligt med syftet med butikens verksamhet.
  3. Kunden är förbjuden att publicera följande innehåll:
    1. med avsikt att kränka tredje parts personliga rättigheter;
    2. i ond tro eller som kan anses vara sådan;
    3. som kan kränka tredje parts rättigheter, upphovsrätter, närstående rättigheter, industriella rättigheter, affärshemligheter eller de som omfattas av en sekretessklausul, särskilt de som definieras som hemliga eller topphemliga;
    4. stötande eller hotfulla uttalanden riktade till andra personer, uttalanden som vanligtvis anses stötande, t.ex.
    5. kränkning av säljarens legitima intressen;
    6. som kan klassificeras som oönskad kommersiell information (spam);
    7. på annat sätt bryter mot goda seder, bestämmelser i tillämplig lag, sociala eller moraliska normer.
  4. Om det meddelas av en tredje part, en auktoriserad person eller en statlig myndighet, förbehåller sig Säljaren rätten att ändra eller ta bort innehållet som lagts upp av Kunden om det visar sig att det kan utgöra ett brott mot dessa Regler eller tillämplig lag. Säljaren kontrollerar inte det publicerade innehållet fortlöpande.

 

§12 Utomrättsliga metoder för att hantera klagomål och driva anspråk

  1. Information om utomrättsliga metoder för att hantera klagomål och rättelse, samt reglerna för tillgång till dessa förfaranden, finns tillgänglig på kontoren och på webbplatserna för distriktets (kommunala) konsumentombudsmän, sociala organisationer vars lagstadgade uppgifter omfattar konsumenter skydd, Provincial Inspectorates of the Trade Inspection och under följande villkor: adresser till Office of Competition and Consumer Protection: www.uokik.gov.pl/spory_konsumenckie.php, www.uokik.gov.pl/wazne_adresy.php, uokik.gov.pl/sprawy_zdrowie.php
  2. Konsumenten har bland annat följande alternativ att använda utomrättsliga metoder för att hantera klagomål och driva anspråk:
    1. lämna in en begäran till Provincial Inspector of Trade Inspection om att inleda medlingsförfaranden för att lösa tvisten i godo,
    2. lämna in en begäran till den permanenta skiljedomsdomstolen som är verksam vid Provincial Inspector of Trade Inspection för att lösa en tvist som härrör från det ingående avtalet, adress www.uokik.gov.pl/wazne_adresy.php.
    3. begär gratis juridisk hjälp, inklusive: till Konsumentförbundet - webbadress: federacjakonsumentow.org.pl.
  3. European Consumer Centre Network hjälper till att lösa gränsöverskridande tvister. Adresserna till dessa institutioner finns tillgängliga på Europeiska konsumentcentrets webbplats consumer.gov.pl.
  4. Konsumenten kan också använda plattformen för onlinetvistlösningssystem (ODR-plattformen), i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 524/2013 av den 21 maj 2013 om tvistlösning på nätet för konsumenter och om ändring av förordning (EG) ) nr 2006/2004 och direktiv 2009/22/EG (förordning om ODR i konsumenttvister). ODR (online dispute resolution) tillgänglig på följande elektroniska adress: http://ec.europa.eu/consumers/odr/ Den europeiska ODR-plattformen är en gemensam åtkomstpunkt för konsumenter och företagare, som möjliggör tvistlösning utanför domstol angående avtalsförpliktelser som härrör från de slutna onlineförsäljningsavtalen: https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=PL
  5. Användningen av utomrättsliga metoder för att hantera klagomål och driva anspråk är frivillig och får endast ske om båda parter i tvisten, det vill säga säljaren och kunden, samtycker till det.

 

§13 Bestämmelser om företagare

  1. Föreskrifterna och bestämmelserna i denna punkt 13 gäller för: endast och exklusivt Kunder och Servicemottagare som inte är konsumenter (proffsköp).
  2. Säljaren förbehåller sig rätten att frånträda försäljningsavtalet som ingåtts med en kund som inte är en konsument inom 14 kalenderdagar från dagen för dess ingående. Frånträde från försäljningsavtalet kan ske utan att ange skäl och får inte föranleda några anspråk mot säljaren från kundens sida som inte är konsument.
  3. När det gäller kunder som är tjänstemottagare och som inte samtidigt är konsumenter kan tjänsteleverantören säga upp avtalet om tillhandahållande av elektroniska tjänster med omedelbar verkan, även utan att ange skäl, förutsatt att han har skickat ett lämpligt uttalande till kunden.
  4. Säljaren har rätt att begränsa de tillgängliga betalningsmetoderna till flera eller till en, för enskilda eller alla varor. Säljaren kan kräva förskottsbetalning helt eller delvis, oavsett vald betalningsmetod och det faktum att ett försäljningsavtal har ingåtts.
  5. Risken för oavsiktlig förlust eller skada på produkten övergår till köparen när säljaren levererar den beställda produkten till transportören. Vid leverans av den beställda produkten till transportören överförs alla förmåner och bördor relaterade till varorna till kunden som inte är konsument. Säljaren är i sådant fall inte ansvarig för förlust, defekt eller skada från det att det accepteras av transportören till dess att det överlämnas till kunden.
  6. En kund som inte är konsument är skyldig att undersöka försändelsen vid den tidpunkt och på det sätt som gäller för försändelser av detta slag. Om han finner att det har skett en förlust eller skada på produkten under dess transport, är han skyldig att utföra alla åtgärder som är nödvändiga för att fastställa transportörens ansvar.
  7. Säljaren informerar att i enlighet med art. 558 § 1 i civillagen utesluts ansvar enligt produktgarantin gentemot en kund som inte är konsument.
  8. Säljarens ansvar är begränsat inom ett enda krav och för alla fordringar totalt, till det erlagda beloppet. Säljaren ansvarar endast för typiska skador som kan förutses vid tidpunkten för avtalets ingående och är inte ansvarig för utebliven vinst.
  9. Eventuella tvister mellan nätbutiken och en kund som inte är konsument ska hänskjutas till den domstol som är behörig över säljarens säte.

 

§14 Slutbestämmelser

  1. Webbutiken respekterar alla kundrättigheter enligt tillämplig lag.
  2. Om tillämplig lag ger Kunder som är konsumenter förmånligare tvingande och lagstadgade bestämmelser än de som finns i dessa bestämmelser, ersätts de relevanta bestämmelserna i bestämmelserna direkt av specifika normer i tillämplig lag och är därför bindande för ovan nämnda ägare.
  3. Allt innehåll som publiceras på Webbutikens webbplats (inklusive grafik, texter, sidlayout och logotyper) är skyddat av upphovsrätt och är säljarens exklusiva egendom. Att använda detta innehåll utan skriftligt medgivande från säljaren leder till civilrättsligt och straffrättsligt ansvar.
  4. Butiksägaren, som administratör av personuppgifter, informerar dig om att:
    • Att tillhandahålla data är alltid frivilligt, men nödvändigt för att slutföra beställningen;
    • den person som lämnar sina personuppgifter har obegränsad rätt att få tillgång till allt innehåll i sina uppgifter och korrigera det, radera det (rätt att bli glömt), begränsa behandlingen, rätten att överföra uppgifter, rätten att återkalla samtycke när som helst tid utan att det påverkar behandlingens laglighet, men uppgifterna kan göras tillgängliga för de behöriga statliga myndigheterna om den relevanta förordningen kräver det.
    • Grunden för behandlingen av personuppgifter kommer att vara art. 6 avsnitt 1 punkt a) och innehållet i den allmänna dataskyddsförordningen;
    • personuppgifter kommer att lagras och behandlas under den period som är nödvändig för att slutföra bearbetningen och genomförandet av beställningen, men inte längre än under en period av 3 år (2 år är reklamationsperioden och 1 år för alla andra anspråk och exceptionella situationer)
    • den som lämnar sina personuppgifter har rätt att lämna in ett klagomål till personuppgiftskontoret om han eller hon anser att behandlingen av personuppgifter som avser verkställandet av föreläggandet bryter mot bestämmelserna i den allmänna dataskyddsförordningen från april 27, 2016;"
  5. När det gäller behandlingen av personuppgifter i denna butik har inte en adekvat skyddsnivå fastställts av Europeiska kommissionen genom ett beslut, men uppgifterna kommer att säkras på lämpligt sätt med hjälp av IT/juridiska lösningar och åtgärder.
  6. Dina uppgifter kommer att behandlas på ett automatiserat sätt, inklusive i form av profilering.
  7. I andra frågor som inte regleras av dessa förordningar ska relevanta bestämmelser i polsk lag gälla.
  8. De ändrade föreskrifterna är bindande för kunder om de krav som anges i art. 384 i civillagen (dvs. klienten har underrättats korrekt om ändringarna).
  9. Säljaren förbehåller sig rätten att göra ändringar i bestämmelserna av viktiga skäl, t.ex.
    1. ändringar i rättsliga bestämmelser;
    2. ändringar i betalnings- och leveranssätt;
    3. valutakursförändring,
    4. ändringar i sättet att tillhandahålla tjänster elektroniskt som omfattas av regelverket,
    5. ändringar av Säljarens uppgifter, inklusive e-postadress och telefonnummer.
  10. Ändringar av bestämmelserna påverkar inte beställningar som är gjorda och som redan behandlas de bestämmelser som gäller vid tidpunkten för beställningen. Säljaren informerar om den tänkta förändringen på butikens hemsida minst 30 dagar i förväg. Om de ändrade bestämmelserna inte accepteras kan Tjänstemottagarna säga upp avtalet med omedelbar verkan inom 30 dagar från dagen för mottagandet av meddelandet.
  11. Tvister som uppstår som ett resultat av tillhandahållandet av tjänster enligt dessa regler kommer att överlämnas till den gemensamma domstolen för lösning efter godtycke av kunden som också är en konsument, i enlighet med tillämpliga bestämmelser i polsk lag.
  12. Bilagorna till förordningarna utgör deras integrerade del.
  13. Försäljningsavtalet ingås på polska, med innehåll i överensstämmelse med bestämmelserna.
  14. Kunder i ovan nämnda butik kan när som helst komma åt dessa Regler via länken på hemsidans hemsida, ladda ner och skriva ut, men kommersiell användning är föremål för skydd av LEGATO Law Firm.
  15. Föreskrifterna träder i kraft den 12.04.2023 april XNUMX

 

Exempelformulär för utträde från försäljningsavtalet - klicka och ladda ner